De schoonheid van imperfectie
Datum: juni 21, 2026

We leven in een wereld waarin perfectie de norm lijkt. Op social media zie je de glimlach, niet de twijfel. Je ziet het resultaat, niet de worsteling. Je ziet de versie die iemand laat zien, niet altijd de werkelijkheid.
Maar wat als juist de scheurtjes, de veranderingen en de imperfecties ons menselijk én mooi maken?
Zingeving hangt voor mij ook samen met accepteren wat is. Dit staat in schril contrast met wat je op de socials en in de tv-commercials voorbij ziet komen. Iedereen lijkt happy, mooi en gezond. Maar is dat écht zo?
De filosofie van Wabi Sabi is een van oorsprong boeddhistische wereldbeschouwing en benadrukt vergankelijkheid en de schoonheid van imperfectie. Het viert de natuurlijke cyclus van groei, verval en dood, en vindt schoonheid in dingen die eenvoudig, bescheiden en pretentieloos zijn. Het woord ‘wabi’ verwees oorspronkelijk naar de eenzaamheid van het leven in de natuur, terwijl ‘sabi’ refereerde aan de corrosie en slijtage die het verstrijken van de tijd met zich meebrengt.
Je kunt beter meebewegen met het leven en te accepteren dat dingen en mensen niet eeuwig zijn en blijven dan te streven naar perfectie. In mijn leven zijn al veel mensen en dus ook vrouwen vertrokken. Doordat het leven ophield, zoals bij mijn moeder, of omdat de vriendschap niet langer de vriendschap bleek te zijn die die ooit was.
Ik heb geleerd om ook deze imperfecties in het leven te omarmen. Het weer is nooit perfect; er zijn soms wolken, soms is er regen of wind. Is dat weer dan minder mooi? Een plant is nooit perfect, een boom verliest zijn bladeren. Is die boom minder mooi?
Mijn vriend is blij wanneer de bomen weer groene bladeren krijgen, ik zie schoonheid in de kale takken die bedekt zijn met sneeuw. Alle aspecten van de natuur zijn mooi, als je het wil zien. Zo verliezen wij onze haren, worden ouder, krijgen meer rimpels. Zijn we dan minder mooi, imperfect?
Herken je dit?
- Het gevoel dat je altijd aan een bepaald plaatje moet voldoen.
- Twijfelen of je nog mooi genoeg bent zoals je bent.
- Moeite hebben om veranderingen, verlies of afscheid te accepteren.
- Je sterker voordoen dan je je van binnen voelt.
Dit is een fragment uit mijn boek Hoezo, Teveel Vrouw? Een boek voor vrouwen die willen leven vanuit hun eigen kracht, los van verwachtingen, oordelen en het streven naar perfectie.
Benieuwd hoe dit verhaal verdergaat en welke andere inzichten mij hebben geholpen om anders naar mezelf en het leven te kijken? Bestel dan jouw exemplaar van Hoezo, Teveel Vrouw? en ontdek waarom je misschien veel minder hoeft te veranderen dan je denkt.
